Het boek bestaat ...

... uit vier delen.

Hier een overzicht, tegelijk de leeswijzer

De kracht van via via is collega's vinden door in je netwerk te kijken. Als je inhoudelijk sterke professionals vraagt om te gaan netwerken, komen we in onze praktijk vier aandachtsvelden tegen. Of het doel nu is om collega’s te vinden, of klanttevredenheid te verhogen. Die behandelen we in het boek in vier delen.

  • Het begint bij Trots - heb je er zin in?
  • De kracht van via-via zit in je netwerk. Maar wat als je jezelf niet zo'n netwerker vindt?
  • Hoe pak je dat dan concreet aan?
    Als je dit goed doet, word je daar meestal weer wat trotser van. Zo gaat de cirkel rond.
  • En wat kan je als manager doen om te zorgen dat dit wil van trots rond blijft draaien? Het is namelijk geen "zelfdraaiend" wiel. En tegelijk kun je met een paar kleine ingrepen zorgen dat het gaat en blijft draaien.

Schematisch ziet dat er zo uit

WielVanTrots.PNG

Het begint bij trots (of hoe je het noemen wilt)
Als mensen niet trots zijn, is de kans klein dat ze helpen om nieuwe collega’s te vinden en te enthousiasmeren. De meeste professionals houden echter niet van gebakken lucht verkopen, en kunnen zichzelf wel eens iets te bescheiden opstellen. Vaak zijn ze ook een tikkie introverter dan hun collega’s bij recruiting en sales.
Tegelijk zijn ze vaak wel trots op hun vakinhoudelijke kennis, en vaak ook ergens wel op hun organisatie. Wat alleen nog niet vanzelf gaat, is aan die trots ook daadwerkelijk woorden geven en die vervolgens met gepast enthousiasme naar buiten brengen.
Trots kun je wel bouwen, maar niet opdringen. Bouwen kost tijd. Gelukkig blijkt er met een beetje graven al wel vaak trots te zijn. Het gaat vooral over trots ontginnen en onder woorden brengen. Dus als je professionals een actieve rol wilt geven bij het vinden van collega’s, dan helpt het om daar te beginnen.

Als je niet zo’n netwerker bent…
Inmiddels is het begrip ‘netwerkeconomie’ behoorlijk ingeburgerd. En zijn de meeste organisaties overtuigd dat het netwerk van hun eigen mensen veel waard is. Het enthousiasme bij het woord netwerken is alleen bij de meeste medewerkers niet zo groot. Veel mensen vinden zichzelf geen netwerker. Of vinden het een beetje glibberig. Zolang dat het geval is, gaan mensen uiteraard niet enthousiast aan de slag.
Onze ervaring is dat netwerken in praktijk veel natuurlijker en leuker is dan het aanvankelijk soms lijkt. Daarom gaan we in op de schroom die er speelt bij netwerken en maken we netwerken wat praktischer.

Via-via collega’s vinden - Just do it
Dan is de vraag: wat kun je concreet doen zodat de kans op leuke collega’s vinden toeneemt? Want als je trots bent en weet hoe je kunt netwerken, gaat het nog steeds niet vanzelf. Hoe kom je aan namen? Hoe leg je dan contact? Hoe vind je de balans tussen te pushy en te afwachtend?
In deze fase helpt samenwerken. Liever niet de individuele professional met een to-do lijstje opzadelen, maar samen aan de slag.
Het goede nieuws is dat trots en actie nemen elkaar versterken. Als je trots uitdraagt in actie en daar wordt positief op gereageerd, neemt de trots toe. Dat nodigt weer uit tot actie.

Zo ontstaat het wiel van trots: Nu zorgen dat het blijft draaien. Daarom:WielVanTrots.PNG

Voor managers en leiders – het vriendelijk geweten
Daarbij ligt een taak voor de manager en de leiders in een organisatie dat vliegwiel op gang te brengen en te houden. Want het gaat helaas niet vanzelf.
Managers hebben als geen ander invloed op de mate waarin mensen daadwerkelijk trots naar hun werk gaan en met plezier netwerken in de praktijk.
Daarom voor de manager wat praktische handvatten om vanuit zijn rol het netwerk van de professionals te activeren.

Tot slot…
En dan is er nog een afsluitend deel met dankwoord, schaamteloze reclame voor ons eigen Dreamfactory (waar we trouwens trots op zijn), en links naar meer informatie over het onderwerp.

Een overzicht van de verschillende hoofdstukken vind je in de inhoudsopgave.